Uczniowie z Olsztyna z wizytą w Offenburgu – 2024

Kolejny raz młodzież z III Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaj Kopernika miała okazję wziąć udział w wymianie uczniowskiej i spotkać się z kolegami i koleżankami z zaprzyjaźnionej szkoły OKEN -Gymnasium w Offenburgu. W dniach 06-14.04.2024 sześciu uczniów z Polski i pięciu uczniów z Niemiec pod opieką p. Moniki Rozmierskiej i p. Janna Koller realizowała projekt „Śladami antysemityzmu i II Wojny Światowej” wspierany przez Polsko-Niemiecką Współpracą Młodzieży i Stowarzyszenie Marii i Georga Dietrichów.
Po długiej podróży autokarem grupa z Polski przybyła do Offenburga i została odebrana przez rodziny goszczące. W poniedziałek jak zwykle wszyscy poszli do szkoły, tym razem gimnazjum. Po powitaniu przez dyrekcję i nauczycieli, młodzież brała udział w warsztatach na temat wydarzeń związanych z II Wojną Światową. Polscy uczniowie mieli też okazję wziąć udział w lekcjach matematyki, angielskiego i muzyki. Po południu udaliśmy się na wędrówkę w góry „Weinberg” i podziwialiśmy przepiękne krajobrazy z winnicami. Następnego dnia zwiedzaliśmy Offenburg pod kontem historii i religii Żydów. Młodzież poznała średniowieczną mykwę, czyli rytualną łaźnię. Po drodze do muzeum przewodniczka pokazała nam „Stolpersteine”, kamienie upamiętniające osoby, które zginęły podczas II Wojny Światowej. W muzeum została przybliżona nam historia żydowskiej rodziny Cohn pochodzącej z Offenburga. Po południu wróciliśmy do szkoły, by więcej dowiedzieć się o kulturze i religii żydowskiej, na temat której młodzież stworzyła plakaty. Uczniowie wysłuchali również przemówienia niemieckiego ministra Roberta Habeck na temat antysemityzmu i tolerancji w obliczu najnowszych wydarzeń w Izraelu. W środę poznaliśmy podziemia Offenburga, przewodniczka pokazała nam piwnice pod miastem i opowiedział w języku angielskim o ich historii i zastosowaniu. Po południu wszystkie rodziny goszczące zabrały polskich uczniów do największego w Niemczech parku rozrywki „Europa Park”, gdzie było mnóstwo ekscytujących atrakcji. Kolejnego dnia w programie mieliśmy wycieczkę pociągiem do Strasburga, urokliwego miasta we Francji. Spacer malowniczymi uliczkami przez dzielnice „Petit France” zakończył się przy katedrze („Münster”.) Zwiedziliśmy wnętrze tego pięknego kościoła i wspięliśmy się na wieżę, skąd podziwialiśmy Strasburg. W piątek wyruszaliśmy pociągiem do Haslach, gdzie odbyliśmy 10 km wędrówkę tzw. drogą pamięci do miejsca po byłym obozie pracy. Uczniowie przygotowali po polsku i niemiecku najważniejsze wiadomości o pięciu stacjach tej drogi (dworzec, masowy grób, obóz „boisko sportowe”, obóz przy rzece Kinzig, strażnicy). Po dotarciu do miejsca pamięci zwanym „Vulkan” przewodnik opowiedział nam o ciężki warunkach życia w obozie pracy. W drodze powrotnej poznaliśmy jeszcze małe miasteczko Gengenbach, w którym zwiedziliśmy wystawę prac niemieckiego artysty Olafa Hajek pt. „Paradies”. Sobotnie przedpołudnie spędziliśmy z naszymi rodzinami goszczącymi, a po popołudniu pożegnaliśmy się z nowymi przyjaciółmi, ich rodzinami i wyruszyliśmy w podróż powrotną do Polski.
Z niecierpliwością czekamy na spotkanie z naszymi przyjaciółmi z Niemiec w czerwcu w Olsztynie!